Devlet Planlama Teşkilatı Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürü Sayın Nahit BİNGÖL, 2 Temmuz 2010 Cuma günü Şırnak Yatırım Destek Ofisi'nin açılışına katılıp ertesi gün Ajans merkezinde uzmanlarla bir araya geldi. Kalkınma, bölge planı ve ajanslar tarafından sağlanan destekler konusunda temel prensiplere değinen BİNGÖL, katılımcılığın ancak ölçülebilir hedefler konduğunda anlamlı olacağının, katılımcılığı standart uygulamalarla sağlamaya çalışmak yerine, hedef kitleye ve bölgeye özgü yöntem ve teknikler geliştirmek gerektiğinin altını çizdi. Önce 'bölgedeki tarafları ortak bir hedef etrafında nasıl toplayabilirim' üzerine kafa yormak ve bu katılımı sağlamak için gerektiğinde kahvehanelere ve diğer yerel ağlara başvurmak gerektiğini hatırlatan BİNGÖL; "Katılımcılığın ortaya koyacağımız stratejilerde anlamlılığını da göz önüne alıp önemini de buna göre tespit etmek gerekir" dedi.
'Bölge Planı Hedef Koyar'
Ajansların faaliyetlerindeki prensip ve stratejileri belirleyen bölge planı ve hazırlanmasına yönelik çalışmalar ile ajans uzmanlarının bu konudaki soruları sohbetin ana konusuydu. Kalkınmayı 'ortak idrakte terakki' olarak tanımlayan BİNGÖL, kalkınmanın; idrak, davranış ile üretim organizasyonu ve üretimi oluşturan bilgi olmak üzere üç aşamayı içerdiğini ifade etti. Bu idrakin dinamik olduğu gibi planın da dinamik olması gerektiğini söyleyen BİNGÖL, plan için sabiteler aranıyorsa müteakip bileşenlere ilişkin projeksiyonların planda bulunması gerektiğini söyledi: Rekabetçilik, yenilikçilik (innovasyon), Girişimcilik, sürdürülebilirlik, yönetişim (dar anlamda katılımcılık), modelleme ve Sosyal Politika bileşeni ( istihdam, yoksulluk, sosyal içerme)
Hazırlanacak bölge planında amaç ve hedefler arasındaki ilişkiye de değinen Genel Müdür, planda asıl olanın 'hedef koymak' olduğunu söyledi. Sayın BİNGÖL planda amaç ve hedef ilişkisi hakkında şunları dile getirdi: "Bölge olarak ulaşmak istediğimiz amaçlar nedir dediğimizde buna cevaben bir tasavvurumuz (vizyon) olacaktır. Bu tasavvura plana koyduğumuz amaçları gerçekleştirerek ulaşabiliriz. Amaç stratejik planlama mantığı içinde ulaşmak istediğimiz sonuçlardır. Sonuç ise yapılacak müdahele (faaliyet) ile sosyo-ekonomik yapı ve davranışta oluşturulmak ve bırakılmak istenen etkidir. Amaç ve hedefler ne kadar iyi konursa altındaki program, proje ve faaliyet tanımları o kadar etkili olur." Ajansların yapacağı bölgesel planlarda amaçların olabildiğince rafine edilip ulaşılmak istenen sonuçların da net bir şekilde ortaya konmasını beklediklerini ifade eden BİNGÖL; bu planlarla oluşturulan mali destek programlarında olabildiğince özele inilmesi gerektiğini söyledi.
'Ajanslar İçin Sektör Eksenli Stratejik Yaklaşımı Benimsemiyoruz'
Bölge planlamasında sektör eksenli plan üretmelerini benimsemediklerini söyleyen BİNGÖL; Ajans'ın planında (sektörlere yönelik stratejiler üreten kurumlardan farklı olarak) tüm sektörleri kesen ortak eksenleri de göz önüne alan analizler ile bu analizlere dayanan hedefler görmek istediklerini söyledi. Okul öncesi eğitim ve kadın istihdamı artırmak için 'okul öncesi eğitimde kadın girişimciliğin geliştirilmesi' gibi bir program düşünülebileceğini belirtti. Bu benimsememenin, 'olmaz, yapılamaz' anlamına gelmediğini hatırlatan BİNGÖL, oluşturulacak sektörel gelişme eksenlerinin başarılı ve uygun biçimde gerekçelendirilmiş olmasını bekleneceğini ifade etti.
Planlamada ortaya koyduğu prensiplere ilişkin olarak ajansların dağıtacağı mali desteğe de bir çerçeve getiren BİNGÖL, ajansların il özel idaresi, KÖYDES, BELDES gibi kurumların rahatlıkla yapabileceği faaliyet ve projelere destek vermesini arzu etmediklerini, ajanslardan yenilikçi ve rekabeti artırıcı projelere destek vermelerini beklediklerini dile getirdi.
'DİKA, Geç Kalan Projeleri Almayarak Zaman Yönetimi Konusunda Mesaj Verdi'Yönetilmesi gereken en önemli kaynağın zaman olduğunu belirten BİNGÖL, "DİKA, 17:00'den sonra gelen projeleri kabul etmeyerek zaman yönetimi konusunda önemli bir mesaj verdi." dedi. Yatrım Destek Ofislerinin açılış organizasyonu nu da değerlendiren BİNGÖL, ajans personelinin hummalı çalışmasını bizzat gözlemlediğini ve sonuçta bölge için üst düzey teknoloji ile kusursuz bir açılış yapıldığını söyledi. Ajansların ortaya koyacağı kurumsallık ve organizasyon becerisinin hem prestij hem de 'topyekün algıda terakki' konusunda önemli mesajlar içerdiğini söyledi.
Muhabirler: Semra Karaboğa, Elçin Demirel, Rabia Uç